Inspiracja dla twórców
Arduino to znana na całym świecie firma oferująca platformę elektroniki typu open-source, która powstała wokół idei umożliwiania twórcom łączenia łatwego w obsłudze sprzętu i oprogramowania. Platforma Arduino stała się siłą napędową projektów obejmujących wszystko — od urządzeń gospodarstwa domowego po wysoce wyspecjalizowany sprzęt do pracy naukowej. Wokół firmy powstało grono wiernych fanów: studentów, hobbystów, artystów, programistów i specjalistów różnych branży.
Od 2003 r. Arduino pomaga pomysłowym majsterkowiczom realizować projekty, oferując szereg mikrokontrolerów jednoukładowych i zestawów mikrokontrolerów, dzięki którym każdy może mieć dostęp do prostych, przystępnych cenowo opcji tworzenia projektów cyfrowych. Platforma odniosła tak ogromny sukces, że zainspirowała globalny ruch twórców. Tętniące życiem społeczności zaczęły gromadzić się wokół idei tworzenia oraz udostępniania sprzętu i oprogramowania typu open source marki Arduino.
„Początkowo skupialiśmy się na produktach przeznaczonych dla studentów projektowania lub do celów edukacyjnych, ale od tego czasu znacznie rozwinęliśmy działalność. Teraz nasze produkty są równie szeroko wykorzystywane przez specjalistów różnych branż”.
Rozwój na globalną skalę jednocześnie utrudniał jednak firmie Arduino skuteczne monitorowanie rynku pod kątem podrobionych produktów.
„Podróbki to dla nas duży problem. Jesteśmy dobrze znani, a nasze produkty – oraz ich podrobione kopie – można znaleźć w prawie każdym kraju świata”.
Open source ma swoje prawa
Arduino działa w ramach modelu open source, co oznacza, że kod źródłowy oprogramowania i projekty urządzeń są dostępne za darmo, a do tego można je dowolnie modyfikować i rozpowszechniać. To właśnie ta filozofia doprowadziła Arduino na pozycję tak znaczącego gracza w świecie interaktywnej elektroniki, umożliwiając stworzenie niemal każdej rzeczy, jaką można sobie wyobrazić – od systemów monitorowania jakości wody i kontrolerów LED po instrumenty muzyczne i cyfrowe plansze do szachów.
Oprogramowanie i sprzęt firmy Arduino stanowią własność intelektualną, której opracowanie wymaga niezliczonych prototypów, licznych badań i ciężkiej pracy. Zyski ze sprzedaży układów bezpośrednio finansują ten kosztowny proces. Licencja typu open source pozwala użytkownikom modyfikować oprogramowanie i projekty urządzeń, aby uzyskać pożądany produkt wyjściowy. Tego typu produktów pochodnych lub kopii nie można jednak sprzedawać pod marką Arduino tak jakby były oryginalnymi.
„Gdy ktoś kupuje oryginalny produkt marki Arduino, nie płaci jedynie za sam układ. Płaci również za wszystko to, co za nim stoi. Kupując podróbkę, nie płaci się za dotychczasową ani przyszłą pracę twórców produktu”.
Produkty podrobione nie tylko grożą nadwątleniem wysiłków wkładanych przez Arduino, lecz szkodzą też wiarygodności i reputacji marki, które firma zbudowała przez lata wspierania społeczności open source.
„Nasz dział pomocy technicznej często otrzymuje e-maile od osób zmagających się z wadliwymi produktami niskiej jakości. Musimy im wyjaśniać, że kupili podróbki, których naprawa jest niemożliwa. To trudna sytuacja zarówno dla klienta, jak i dla nas”.
Tego typu podrobione układy sprawiły nawet, że firma Arduino rozpoczęła program „zakupów testowych”, kupując produkty z różnych stron internetowych i sklepów, a następnie przedstawiając problemy pojawiające się w produktach podrobionych. Ostatecznie proces ten jednak okazał się czasochłonny, kosztowny i w dużej mierze reaktywny.
Natychmiastowa ochrona marki
Początkowo firma Arduino korzystała z programu Amazon Brand Registry i narzędzia „Zgłoś naruszenie”, aby wyszukiwać i zgłaszać naruszające jej zastrzeżone znaki towarowe oferty; które następnie mogły zostać usunięte po przeprowadzeniu dochodzenia przez Amazon. Jednak gdy w firmie usłyszano o programie Project Zero i oferowanej w jego ramach funkcji samodzielnego usuwania podrobionych produktów, szybko się w nim zarejestrowano, a do tego zaczęto szkolić zespół w zakresie zasad programu i prawidłowego korzystania z narzędzia.
„Każda minuta aktywności oferty podrobionego produktu szkodzi naszej firmie zarówno pod względem finansowym, jak i reputacji marki. Dlatego jest tak ważna możliwość szybkiego reagowania. Dzięki Project Zero wystarczy tylko wybrać znak towarowy i kliknąć, a oferta jest zamykana”.
Szybkość działania narzędzia Project Zero pozwoliła Arduino szybciej niż dotychczas identyfikować i usuwać oferty podrobionych produktów.
Dla Arduino i klientów firmy korzyści były oczywiste: mniej podróbek i zwiększona sprzedaż oryginalnych produktów.